tisdag 13 augusti 2013

Marsipan-tårta med blommor

Jag gjorde en tårta till en fest som mina mor-föräldrar ska på. Här är receptet:

Jag la mango-mousse på nedersta sockerkaks-skivan. Sen la jag på nästa sockerkaks-skiva. Jag blandade lite grädde med passionsfrukt i och la på det. Sen la jag på nästa skiva och la på grädde. Jag hade mer grädde i mitten än på kanten så att det skulle stå upp lite i mitten. Sen la jag på marsipan på det. Jag tog färgad mandelmassa/marsipan och kavlade ut det. Om du ska kavla ut marsipan eller mandelmassa (typ samma sak) så är det bra om du har plastfolie under och över och sen kavlar du. Sen stansade jag ut blommor i det och spritt ut över hela tårtan. Jag tyckte att den blev jättefin!

     Min mormor hade fixat den saken som den står på. En kartong-bit med spets-tyg på/runt om. Sen limmade hon fast tårt-papper på allt det. Det är bra om man har ett tårt-fat under allt ändå. För att få det lite stabilt att skära.

Jag hoppas att ni provar göra den och kommentera gärna i så fall vad ni tyckte om den. Den går föresten lika bra att göra med bara grädde ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar